4 inzichten om het juiste talent aan te werven. Wat verwachten toekomstige werknemers van je bedrijf?
Millennials en generatie Z vormen over een paar jaar het grootste deel van de werkende bevolking. Deze generatie verwacht alles mobiel te regelen. Als werkgever is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de wensen en behoeften van deze generatie.
Wat verwachten ze van je bedrijf? Wat willen ze te weten komen? Waar zoeken ze?
In dit bericht geven we enkele tips en inzichten mee om rekening mee te houden.
1. Werknemers verwachten nu meer informatie van bedrijven.
Toekomstige werknemers wensen tegenwoordig niet alleen informatie over de inhoud van de functie.
Ze willen meer transparantie. Het juiste salaris, goede kansen om te leren, te groeien en zich verder te ontwikkelen.
Hoe is de sfeer binnen je bedrijf? De bedrijfscultuur? De visie, normen en waarden?
Werkzoekenden van nu willen veel meer zien dan alleen een jobomschrijving.
- 75% van de werkzoekenden doet onderzoek voordat ze solliciteren
- 70% besteedt minimaal 1 uur aan het zoeken naar informatie voordat ze overgaan tot solliciteren.
Kandidaten willen kristalheldere informatie en online communicatie over wat het bedrijf te bieden heeft. Dit zoeken ze zo veel mogelijk op via hun smartphone. Ze willen weten waar het bedrijf voor staat alvorens hun keuze te maken.
Ben je als bedrijf niet of nauwelijks online aanwezig op sociale media of geef je bijna geen informatie, dan loop je de kans om het juiste talent te missen.
2. Bied vacatures mobiel aan.
Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers.
Deze trend vraagt om belangrijke aanpassingen in Employer Branding en werving door werkgevers. Jongeren doen steeds meer met hun smartphone. Bankieren, shoppen en daten, maar ook solliciteren.
LinkedIn en Facebook zijn momenteel de meest populaire sociale media om vacatures op te plaatsen. In de toekomst wordt verwacht dat sociale media een steeds grotere rol gaan spelen om kandidaten te rekruteren. In 2017 gebruikte de helft van de bedrijven hiervoor sociale media, maar in de toekomst zijn driekwart van de bedrijven dit van plan te gaan doen bij de zoektocht naar personeel.
3. Blijf trouw aan wat je verkoopt en biedt duidelijkheid waarvoor je staat.
Dit is de enige manier om als werkgever geloofwaardig te zijn. Als je aan de slag gaat met de boodschap van je 'employer branding' kun je direct de kans aangrijpen om je kernwaarden en bedrijfscultuur onder de loep te nemen.
Wat vind je als bedrijf van het imago dat je uitstraalt? Het is belangrijk dat de mensen die je werft zich herkennen in de waarden van je bedrijf en deze ook uitdragen.
Werknemers zijn ambassadeurs van je merk en online heeft dat meer impact dan vroeger.
“Het is voor werkgevers daarom van groot belang dat zij zichzelf online goed presenteren en dat kandidaten meteen kunnen zien wat je als werkgever te bieden hebt"
4. Bied een passend salaris.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z vindt dat een hoger salaris bijdraagt aan werktevredenheid. Een goed loon is dus erg belangrijk voor jongeren.Kun je daar als werkgever niet direct in investeren omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.
(Bron: vacature.com)
Wil je meer informatie over hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met het aantrekken van het juiste talent?