5 trends voor racefietsen die je dit weekend zal zien tijdens Velofollies 2019
Velofollies: de grootste en meest gevarieerde fietsbeurs in de Benelux
Velofollies is uitgegroeid tot de grootste en meest gevarieerde fietsbeurs in de Benelux.
Je kan er het totaalaanbod binnen de fietswereld bezichtigen en testen: van BMX en mountainbike tot racefiets en van stadsfiets tot e-bike. Dit aanbod wordt aangevuld met een compleet gamma van accessoires, fietskledij, fietstrips en -tips.
Bovenop deze nieuwste trends en collecties wordt de beurs bovendien doorspekt met boeiende randactiviteiten zoals praatcafés met (ex-)wielrenners, ploegvoorstellingen en signeersessies. Velofollies biedt u een totale fietservaring, de bijnaam 'de eerste wielerklassieker van het jaar' is dan ook niet uit de lucht gegrepen.
In dit bericht geven we je 5 trends voor racefietsen in 2019.
TREND 5: Merken maken steeds betere eigen onderdelen
De voorbije jaren werden vaak goedkope naamloze onderdelen gebruikt om een catalogusfiets samen te stellen, waarna het merk in kwestie dan gewoonweg een sticker plakte op dat onderdeel.
Maar die tijd lijkt nu voorbij. Fietsmerken investeren steeds meer geld en tijd in de ontwikkeling van eigen onderdelen, die competitief moeten zijn met de specialisten ter zake.
Zo doet Scott dat al jaren met Syncros en Trek heeft dan weer Bontrager. Maar nu zien we bijvoorbeeld ook KNOT wielen of Fabric onderdelen op de nieuwe SystemSix van Cannondale, een eigen ontwikkeling.
TREND 4: Schijfremmen koning op racefietsen
Schijfremmen doen op zich al een paar jaar de ronde op racefietsen, maar velgremmen bleven de industriestandaard. Daar lijkt nu dus verandering in te komen.
Steeds meer racefietsen worden standaard voorzien van schijfremmen, een beetje vergelijkbaar met de overgang van aluminium frames naar carbon frames.
Wie niet klaar is voor de verandering koopt beter nu nog zijn racefiets. Want velgremmen op racefietsen zijn misschien wel ten dode opgeschreven…
TREND 3: Meer e-racefietsen die minder opvallen
E-bikes zijn er om te blijven, bijna 50% van alle verkochte fietsen in 2017 waren elektrische fietsen. En daar zal niet snel verandering in komen, want bijna ieder type fiets wordt nu in een ‘e-‘versie getransformeerd.
Tot nu toe zagen ze er niet echt aantrekkelijk uit de e-racefietsen, maar daar brachten Pinarello, Bianchi en Maserati dit jaar wel verandering in. Zij introduceerden elk een mooie en simpele e-racefiets.
Andere merken zullen deze trend meer dan waarschijnlijk volgen en dus mogen we ervan uitgaan dat we meer van dit type fietsen in 2019 zullen te zien krijgen.
TREND 2: Minder aero racefietsen
Misschien was 2018 wel hét jaar van de doorbraak voor aero racers en gravel bikes. We zagen zowel de grote fietsmerken als de kleinere allemaal nieuwe of herwerkte aero racefietsen op de markt brengen.
Zowel Specialized, BMC, Cannondale, Cervélo, Look en Orbea brachten allemaal een blitse en frisse versie uit van hun snelste racefiets.
Daarom vermoeden wij dat 2019 vooral updates van de endurance en lichtgewicht racefietsen zal brengen. Klimmers, bereid jullie alvast klaar!
TREND 1: Powermeters standaard op racefietsen
De Specialized Venge en de Cannondale Systemsix zijn trendsetters, want deze kwamen standaard geleverd met een powermeter.
De kans is groot dat andere merken zullen volgen en dat de topmodellen van de meeste racefietsen voorzien zullen zijn van hun eigen vooraf gemonteerde wattagemeter.
Het lijkt logisch want de voorbije jaren zagen we powermeters steeds goedkoper worden, én er reden steeds meer mensen rond met zo’n powermeter. Dus zullen de fietsconstructeurs hier waarschijnlijk op inspelen. Al is het model dat ze hiervoor zullen gebruiken wel nog niet helemaal duidelijk.
Zo moet je bij Cannondale bijvoorbeeld een extra vergoeding betalen om je powermeter te activeren. Maar het kan ook zijn dat de fiets vertrekkensklaar is bij aankoop, zoals bij Specialized.
(Bron: Velofollies, Becycled)
Hoe je met onze aanpak jouw doelstellingen kan bereiken?