Als IT'er kan je zeker zijn van een job!
35% meer IT-vacatures in België, tekort aan IT-profielen groeit mee
De coronacrisis heeft de digitalisering in België een stevige boost gegeven. En dat brengt IT-jobs met zich mee. Veel jobs. De afgelopen 12 maanden zag rekruteringsbureau Hays een stijging met 35% IT-vacatures.
Vooral netwerk- en cybersecurityspecialisten, cloudexperts en DevOps-specialisten zijn erg in trek op de arbeidsmarkt. Maar de aantrekkende arbeidsmarkt gaat tegelijkertijd gepaard met een groeiend tekort aan arbeidskrachten met een geschikt opleidingsniveau en competenties om die openstaande IT-vacatures in te vullen.
Reskilling en upskilling zijn topprioriteit op de arbeidsmarkt.
De vraag naar gespecialiseerde IT-profielen stijgt pijlsnel in alle sectoren. Er worden momenteel zelfs meer IT’ers gezocht buiten de IT-sector, denk aan de gezondheidssector, logistiek of bankensector. Het tempo waarin de techwereld evolueert zal bovendien alleen maar toenemen. Zonder extra maatregelen zullen we volgens technologiefederatie Agoria in 2030 541.000 niet-ingevulde IT-vacatures hebben. “Er worden constant nieuwe technologieën ontwikkeld. We mogen niet vergeten dat deze versnelling zich aftekent in een sector die altijd al in de vuurlinie stond van de war for talent. De vraag naar IT’ers overstijgt het aanbod al een lange tijd. En ook de vraag naar nieuwe competenties blijft toenemen”, vertelt Sophie Vernaet van Hays.
Reskilling en upskilling zijn topprioriteit op de arbeidsmarkt. Het World Economic Forum trok in januari 2020 al aan alarmbel door aan te kondigen dat we tegen 2030 meer dan 1 miljard mensen moeten omscholen. Daarvoor is een leertransformatie nodig. “We moeten werknemers helpen om zich bij te scholen of te herscholen en hun weg te vinden naar jobs waar tekorten zijn en nieuwe jobs die gecreëerd worden. Bedrijven die inzetten op een leercultuur en groeimentaliteit zullen een voorsprong kunnen nemen op hun concurrenten.”
Dat klinkt logisch op papier, maar dat is het in de praktijk zeker niet altijd. Uit een survey van Salesforce bleek dat drie op de tien Belgische werknemers vindt dat hun werkgever hen onvoldoende mogelijkheden biedt om opleidingen te volgen. Bijgevolg zit ook drie op tien met de vrees niet meer de juiste digitale vaardigheden voor de job te hebben. Ondanks ontbreekt het de gemiddelde werknemer zeker niet aan de juiste instelling.
Werknemers minder loyaal
In de huidige (krappe) arbeidsmarkt is het niet alleen lastig om nieuw personeel te vinden, ook bestaand personeel aan boord houden is een grote uitdaging. Uit onderzoek van Hays blijkt dat drie op de tien werknemers aangeven minder loyaal te zijn geworden naar hun werkgever sinds de coronacrisis. Als bedrijf moet je echt serieus aan employer branding denken.
“Je ziet vaak dat bedrijven druk bezig zijn met het aanwerven van nieuwe mensen en daardoor minder oog hebben voor medewerkers die al langere tijd voor het bedrijf werken. Tijdens de coronaperiode bleef iedereen op zijn post zitten, maar nu de economie herstelt, beginnen mensen weer te bewegen. Voor The Great Resignation zoals in Amerika moeten we nog niet vrezen. Toch is het belangrijk voor bedrijven om in te zetten op carrière- en doorgroeimogelijkheden, opleidingen, flexibiliteit en topprioriteit: mentale gezondheid en welzijn op het werk. Want het heeft uiteraard geen zin om de voordeur open te zetten als je de achterdeur laat openstaan.”
Welzijn op het werk topprioriteit
Een goed salaris blijft belangrijk in de IT-sector. Maar het is key om als bedrijfsleider in te zetten op vertrouwen en (mentale) ondersteuning. “De wensen van werknemers zijn sinds de coronacrisis significant veranderd.
Je bedrijf aantrekkelijk maken en mensen blijvend binden, gaat over meer dan alleen een aantrekkelijk loon aanbieden. Dit laatste is volgens de respondenten van ons ‘What Workers Want 2022’-rapport namelijk reden nummer 4 om bij hun huidige job te blijven. Op nummer één staan de collega’s. Daarnaast zijn ook autonomie binnen de functie en de werk-privé balans belangrijk”, aldus Sophie Vernaet.
Andere opmerkelijke cijfers:
81% van de ondervraagden gaf aan dat de werkgever een (gedeelde) verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn van zijn medewerkers. Terwijl bijna 5 op de 10 aangeeft geen support te hebben gekregen het afgelopen jaar. 24% wil zelfs op zoek naar een nieuwe baan om de work-life balance te verbeteren. “Het is aan bedrijven om de juiste structuren in het leven te roepen die ervoor kunnen zorgen dat ook thuis werknemers op een mentaal en fysiek gezonde manier aan de slag kunnen.”
Bron: