Hoe verhoog ik de employer engagement van mijn bedrijf?
Hoe u de betrokkenheid van uw medewerkers verhoogt. En waarom dat loont.
“Geef uw organisatie vleugels”
Biedt je jouw medewerkers een goed salaris, degelijke werkomstandigheden en de nodige stabiliteit, dan mag u ervan op aan dat het merendeel tevreden naar het werk komt en met voldoende plezier zijn werk doet. Alleen: in een snel veranderende en uiterst competitieve marktomgeving moet je boven de concurrentie uitsteken. En daarvoor volstaat een tevreden team niet langer. Je hebt medewerkers nodig die elke dag het beste van zichzelf willen geven. Geëngageerde medewerkers vallen meteen op: ze zijn gepassioneerd met hun job bezig, stralen energie uit en zijn oprecht trots op hun bedrijf. Maar ook intern nemen ze een ambassadeursrol op door initiatief te nemen en spontaan extra inspanningen te leveren.
Tevreden versus geëngageerd.
Een werknemer die gewoon tevreden is, doet zijn job graag en voelt zich daar goed bij. Geëngageerde medewerkers, daarentegen leggen de lat net iets hoger en zijn bereid om extra inspanning te leveren. Dit om hun persoonlijke doelstellingen en die van jouw organisatie te realiseren. Hoewel deze termen enorm samenhangen, hebben ze toch een verschillende impact op je organisatie.
Engagement opdrijven loont
Geëngageerde medewerkers komen energieker en loyaler voor de dag. Maar slaag je er in om het aandeel geëngageerde medewerkers te verhogen, dan…
- Verbeteren uw bedrijfsresultaten,
- Wordt je organisatie efficiënter en innovatiever,
- Stijgt de productiviteit en dalen de kosten,
- Daal het ziekteverzuim
- Vermindert het verloop,
- Versterkt je klantenrelatie,
- Krijgt je bedrijfsimago een boost.
De 5 belangrijkste drijfveren van engagement
Om je employee engagement te verhogen, moet je rekening houden met deze 5 drijfveren. Ze snappen is 1 ding, ze ook effectief uitvoeren is een tweede zaak.
1. Een kwaliteitsvolle job
De belangrijkste sleutel tot het verhogen van de betrokkenheid is je medewerkers een kwalitatieve, verrijkende en inhoudelijk uitdagende job te bieden. Luister naar je medewerkers wat ze willen, wat er beter kan… Maak hen bewust van hun bijdragen aan het team en de hele organisatie.
2. Erkenning en waardering
Iedereen ervaart waardering anders. Voor de een is dat een schouderklopje, voor de ander is dat wanneer hij meer verantwoordelijkheid krijgt of de kans krijgt om promotie te maken. Opnieuw is het dus belangrijk om te luisteren naar je medewerkers.
De impact van erkenning op de betrokkenheid wordt vandaag nog steeds zwaar onderschat. Wie zich erkend voelt door zijn team en leidinggevenden hecht meer waarde aan zijn job en haalt er meer voldoening uit.
3. Voldoende groeikansen
Ruimte creëren voor groei en ontwikkeling zijn cruciaal om je medewerkers aan boord te houden en hun inzetbaarheid te verhogen. Ze geven dit zelf ook heel vaak aan, krijgen ze de mogelijkheden om door te groeien op de hiërarchische ladder zijn ze bereid om zich beter in te zetten.
Groeien is ook veel meer dan promotie, het gaat heel vaak over een specialistenrol opnemen of specifieke opleidingen aangeboden krijgen. Zelfs een demotie kan op bepaalde momenten in de loopbaan een waardevolle optie zijn.
4. Een inspirerende visie
Medewerkers die zich kunnen vinden met de visie, missie en waarden van je bedrijf voelen zich veel meer betrokken en kunnen zichzelf ontpoppen tot ambassadeurs van jouw bedrijf.
Zorg dat je visie, missie en waarden terug te vinden zijn op je website en dat je medewerkers zich hier ook van bewust zijn.
5. Een bindende bedrijfscultuur
Wie zich kan vinden in de waarden en normen van een organisatie, is meer betrokken dan wie dat niet kan. Een open bedrijfscultuur en transparante communicatie zijn hierbij onmisbaar. Houd je medewerkers regelmatig op de hoogte van wat er zich afspeelt binnen je organisatie. Iedereen zal zich meer verbonden voelen met elkaar en met de organisatie.
Conclusie: een open communicatie is essentieel voor de betrokkenheid van uw personeel.